donderdag 28 juli 2011

Kamp Vught...

Ik vergeet gewoon helemaal dat ik ook nog een ander doel heb behaald afgelopen week: Ik heb een brief aan mezelf geschreven voor over 10 jaar! (Doel 58.) Het gaat hard nu...:)
Gisteren (dinsdag 26 juli) ben ik naar Nationaal Monument Kamp Vught geweest.. Wat was dat indrukwekkend! Ik kreeg kippenvel van de verschrikkelijke verhalen die de gids vertelde, echt zo afschuwelijk wat daar allemaal is gebeurd... Eigenlijk zou iedereen een bezoek aan dit kamp moeten brengen, alleen al zodat dit nooit wordt vergeten.. Mocht je erheen willen gaan: Ga echt mee met een rondleiding! Dan wordt het bezoek zoveel meer dan alleen het bezichtigen van het kamp... Op zondagen zijn ze om 14u, maar in de zomervakantie ook van ma t/m vrij om 14u. Het museum is gratis toegankelijk, de rondleiding kost 3,50, dus dat kan geen excuus zijn om niet te gaan..:)
Ik vond trouwens Kamp Vught indrukwekkender dan Kamp Westerbork, vooral omdat je in Vught een beter beeld krijgt van het leven in dit "model" kamp. Er is een halve barak nagebouwd en het originele crematorium (hoe walgelijk ook..) staat er nog steeds.. Er is nu een tijdelijke tentoonstelling over de kindertransporten in juni 1944, echt zeer de moeite waard om te gaan bekijken... (Dit is wel genoeg reclame denk ik zo;))

A.s. vrijdag ga ik de eerste stad bezoeken waar een letter van mijn naam in voorkomt! Welke dat is, zeg ik nog niet, maar: Je verwacht 't niet!:D

1 opmerking:

  1. Misschien heb je het al gelezen, maar ik ben ook naar Kamp Vught geweest. Het was inderdaad erg indrukwekkend. Als ik zo door het kamp loop, probeer ik me voor te stellen hoe het toen echt was, maar dat is echt onvoorstelbaar!

    Volgend jaar ga ik naar Auschwitz. Een collega was dit jaar naar Polen geweest, volgens mij ook naar Auschwitz. Hij was helemaal enthousiast over hoe mooi Polen eigenlijk is. Dus ja, in het voorjaar ga ik er maar een korte vakantie met een bezoekje aan Auschwitz en Birkenau van maken. Ik ben benieuwd of jij dan al bent geweest!

    Groet,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen